Magasinet Kroppsnytt om träning och hälsa

En trend som vi ser i samhället just nu är att fler och fler intresserar sig för träning och hälsa. Detta är något som har pågått i flera år och det finns inte mycket som tyder på att trenden kommer att avta eller försvinna. Här på Kroppsnytt brinner vi för träning, hälsa och en sund kost. Oavsett om ditt mål är att bränna kalorier och gå ner i vikt, eller om du siktar på att bygga muskler och skaffa en större fysik, har vi på Kroppsnytt tipsen och råden som kan få dig på rätt väg mot målet. Här ska vi ta en titt på några av de mest grundläggande aspekterna inom träning och personlig hälsa.

Kroppsnytt hjälper dig med träning och kost

Kroppsnytt – kost för ditt specifika mål

Om ditt mål är att gå upp i vikt och lägga på dig det som man brukar kalla ”mager massa”, alltså muskler snarare än fett, måste du träna och tänka på din kost. Det vi på Kroppsnytt anser vara mest grundläggande när det kommer till kosten är att du förstår hur kalorier fungerar. Rent vetenskapligt kommer du att lägga på dig kilon om du tar in mer kalorier än vad du förbränner under varje dag. Om du gör detta under en lång tid, kommer du att gå upp i vikt. Det finns dock olika sätt för dig att gå upp i vikt, beroende på hur du tränar och äter. När du tränat klart kan du slappna av med http://casinobonus24.se som gör det tyngsta jobbet åt dig Vi på Kroppsnytt tycker dock att det är roligare att hänga i träningslokalen.

Kroppsnytt sätter kosten i första rummet. Om vi börjar med kosten när det kommer till att lägga på sig muskelmassa och inte allt för mycket fett, finns det en rad olika alternativ att välja mellan. Som alltid gäller det att ha en balanserad kost som fokuserar på alla näringsvärden som proteiner, kolhydrater och nyttiga fetter. Se till att du har en kost som är hög på protein och försök att sikta på att dagligen få i dig ungefär 2 gram protein per kilo kroppsvikt. Samtidigt som du håller koll på detta, gäller det att ha ett överskott av kalorier varje dag. Här på Kroppsnytt kan du läsa mer om hur många kalorier du bränner varje dag och därefter addera några hundratal för att säkerställa att du har ett överskott av kalorier.

Kost för viktnedgång

När du nu har förstått hur du måste äta för att gå upp i vikt och förhoppningsvis lägga på dig mer muskler än fett, tar vi en titt på hur du ska göra för att gå ner i vikt istället. Kroppsnytt har informationen som du behöver för att kunna uppnå en effektiv viktnedgång.

Först och främst kan man säga att strategin för att gå ner i kilon och tappa fettmassa, till stora delar är motsatsen till den som gäller för att öka i vikt. Det gäller att ha ett underskott av kalorier under en längre tid. På samma sätt som du räknade ut hur många kalorier du förbränner varje dag och adderade några hundra för att öka i vikt, gör du likadant här, men subtraherar 300 till 400 kalorier dagligen. Ett bra sätt att sätta fart på förbränningen och gå ner i vikt är att Hitta tillbaka till gamla klassiska träningsformer som badminton och rockring. Kroppsnytt rekommenderar att du är noga med att balansera både träning och kost på en hälsosam nivå.
Vad händer om du går för lågt i kalorier? Kroppen kommer efter ett tag att svara på denna ”nyhet” och börja förstå att det gäller att gå på sparlåga. Detta leder till att ämnesomsättningen i kroppen minskar, och du kommer att börja bränna färre kalorier per dygn. För lågt kaloriintag är ett av de största och vanligaste misstagen när det gäller att gå ner i vikt långsiktigt. Kroppsnytt menar inte att du ska vara rädd för att äta – se bara till att du har koll på vad du stoppar i dig och hur mycket du äter. På Kroppsnytt finns det mer detaljerad information om vilken typ av mat som är optimal för viktminskning.

Träning som komplement till kosten

En vanlig klyscha när det gäller träning och hälsa är att 90 procent handlar om kosten, och bara 10 procent handlar om träningen. Detta är till stora delar sant. Det går att rädda dålig träning med en bra kost men det är helt omöjligt att träna bort en dålig kost. Kosten kommer alltid i första hand men träning är ett bra verktyg som kompletterar helhetsbilden. Oavsett om målet är att bygga muskler eller gå ner i fettmassa, rekommenderar vi på Kroppsnytt att du tränar regelbundet. Det finns kanske ingen industri eller bransch med så många myter och missuppfattningar som just träningsbranschen, och därför vill vi på Kroppsnytt hjälpa till att avslöja dessa myter. Vi kan börja med just hur man ska träna för att gå ner i vikt och i längden också hålla sin viktminskning.

En av många myter runt träning är att man ska träna olika beroende på om man vill lägga på sig muskler eller gå ner i fettmassa. Dessa två uppdrag uppfylls helt enkelt genom ett överskott eller underskott av kalorier under en längre tid, inte genom något annat. Det handlar inte om huruvida du tränar med lätta vikter och gör många repetitioner, eller om du väljer tunga vikter och jobbar med ett lågt antal repetitioner. För att träna för att gå ned i vikt bör du behålla ditt nuvarande träningsschema och inte börja med högintensiv träning. Se istället till att träna styrka samtidigt som du städar upp din kost en aning. Om du fortfarande inte har ett träningsschema kan du enkelt få färdiga scheman eller inspiration från oss på Kroppsnytt.

En bra fysik är en kombinationsfråga

Det gäller alltså först och främst att bestämma sig för sina kort- och långsiktiga mål när det kommer till träning och hälsa. Du måste ha en viss plan om du vill gå upp i vikt och en annan typ av plan när det kommer till att gå ner i vikt. Detta gäller främst när det kommer till kost. När det handlar om träning, behöver du inte göra lika stora förändringar i ditt schema varje månad. Se bara till att du är konsekvent med vad du bestämmer dig för och att du inte ger upp efter några veckor. Lär dig mer om träning och kost här på Kroppsnytt och få hjälp att hålla uppe din motivation!